• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
  • Español
1 червня 2015 р. у Женеві була оприлюднена десята доповідь Управління Верховного комісара ООН з прав людини (УВКПЛ), підготовлена за підсумками діяльності в Україні Моніторингової місії ООН з прав людини у період 16 лютого – 15 травня 2015 р.
Опубліковано 09 червня 2015 року о 19:04

НЕОФІЦІЙНИЙ переклад

Управління Верховного комісара Організації Об’єднаних Націй

з прав людини

Доповідь щодо ситуації з правами людини в Україні

16 лютого – 15 травня 2015 р.

  1. I.       РЕЗЮМЕ

1.         Це десята доповідь Управління Верховного комісара ООН з прав людини (УВКПЛ) щодо ситуації з правами людини в Україні. Інформація, викладена у ній, ґрунтується на результатах роботи Місії ООН з прав людини в Україні (МПЛУ).[1] Вона покриває період із 16 лютого по 15 травня 2015.

2.         Звітний період охоплює часовий проміжок позначений річницями подій, що мали визначальний вплив на ситуацію із правами людини в Україні та послужили причиною її подальшого погіршення: лютневі події на Майдані у 2014; так званий «референдум в Автономній Республіці Крим 16 березня; початок урядової операції із забезпечення безпеки  в Донецькій та Луганській областях 14 квітня для відновлення контролю над територіями та будівлями, захопленими збройними групами в березні та квітні 2014, яка зіткнулася із спротивом та, за повідомленнями, підтримувалися притоком бойовиків та  озброєння із Російської Федерації; насильство 2 травня в Одесі; та так звані «референдуми» про «самоврядування» в Донецькій та Луганській областях 11 травня, проведені всупереч Конституції України та міжнародних норм та стандартів[2].

3. Більше року, брак захисту та правосуддя для жертв та безкарність правопорушників переважали в Україні. Розслідування грубих порушень прав людини, скоєних на Майдані внаслідок чого було вбито щонайменше 104 протестувальники та 13 правоохоронців та насильство в Одесі 2 травня, внаслідок якого загинуло 48 осіб, все ще триває. Ні одного правопорушника не було притягнуто до відповідальності, а розслідування цих справ залигається повільним. Хоча Генеральна Прокуратура заявляла, що ідентифікувала всіх високопоставлених урядових чиновників, що приймали рішення під час подій на Майдані, нікого із них не було повідомлено про підозру в рамках розслідування. Лише семеро людей, підозрюваних у вбивстві протестувальників 18-20 лютого 2014, було затримано, справа двох із низ розглядається судом. Існує широко поширена думка, що розслідування подій в Одесі, яке проводиться Міністерством внутрішніх справ та Генеральною прокуратуро, є ненадійним, зокрема через нездатність чи небажання правоохоронних органів притягнути до відповідальності винних осіб. За наявною інформацією, переслідування правопорушників також ускладнене тим, що деякі із них втекли із України.

4.         Крах законності та правопорядку на територіях, що контролюються самопроголошеною «Донецькою народною республікою»[3] та самопроголошеною «Луганською народною республікою»[4] продовжувався та погіршувався у зв’язку із бойовими діями між Українськими збройними силами та збройними групами. Бойові дні продовжують супроводжуватися порушеннями міжнародного гуманітарного права та мають спустошливий вплив на можливість реалізовувати свої права для приблизно п’яти мільйонів людей, які проживають на цій території. В містах, що безпосередньо постраждали від боїв, такі як Дебальцеве, Донецьк, Горлівка, люди зверталися до ММПЛУ зі словами: «ми просто хочемо миру».

5.         Режим припинення вогню в східній Україні не зберігається повною мірою. Погоджений 12 лютого 2015 року в рамках комплексних заходів для виконання Мінських угод при участі представників «Донецької народної республіки» та «Луганської народної республіки», він вступив в силу 15 лютого. Комплекс заходів також включає відведення важкого озброєння за лінію зіткнення; встановлення безпечної зони шириною 50-140 кілометрів; вивід незаконних та іноземних збройних формувань із території України; звільнення «заручників та незаконно затриманих осіб» у форматі «всіх на всіх». 17 лютого резолюцією 2202 (2015), Рада Безпеки ООН закликала всі сторони конфлікту повністю впровадити комплекс заходів.  17 березня, Парламент України прийняв постанову, що схвалила звернення до Ради Безпеки ООН та Ради Європейського Союзу з приводу розгортання на території України міжнародної операції з підтримання миру і безпеки.

6.         У перші дні після прийняття вищезгаданого режиму припинення вогню, атаки українських військ збройними групами продовжувалися в районі міста Дебальцеве (Донецька область) до 19 лютого, спричиняючи нові жертви серед місцевого населення, яке і так провело в підвалах уже кілька тижнів. У період із 19 лютого по 10 квітня, режим припинення вогню в цілому дотримувався, незважаючи на щоденні повідомлення про поодинокі перестрілки та зіткнення. В той час як деякі райони в зоні конфлікту залишалися спокійними, наприклад такі як місто Луганськ, інші стали місцем розгортання посилених боїв з 11 квітня[5]. Околиці аеропорту Донецька та спірного селища Широкине (Донецька область) залишалися основними вогнищами, де інтенсивно використовувалося важке озброєння. Продовжували надходити повідомлення про поставки найновішого озброєння та бойовиків із Російської Федерації.

7. Загальне зниження кількості випадків невибіркових обстрілів населених пунктів після 15 лютого призвело до зменшення втрат серед цивільного населення. Втрати українських збройних сил і озброєних груп продовжували зростати. Загалом, з початку військових дій в середині квітня 2014 до 15 травня 2015 року, було задокументовано смерть щонайменше 6362 осіб (у тому числі, щонайменше 625 жінок і дівчаток) та 15775 поранених осіб в зоні конфлікту на сході України. Багато людей вважають зниклими безвісти; продовжують знаходити тіла загиблих.

8. Продовжують надходити повідомлення про серйозні порушення прав людини, залякування та утиски місцевого населення, що здійснюються збройними групами. ММПЛУ отримали нові повідомлення про ймовірні вбивства, тортури і жорстоке поводження, а також про випадки незаконного позбавлення волі, примусову працю, грабежі, вимоги викупу і вимаганні грошей на територіях, контрольованих збройними групами. Переслідування і залякування людей, підозрюваних у підтримці збройних сил України або людей із проукраїнською позицією залишаються широко поширеними як і раніше. Часом, доступ ММПЛУ до місць, де повідомлялося про порушення прав людини, обмежувався  або збройними групами або міркуваннями безпеки.

9.         Збройні групи і так звані «структури управління» «Донецької народної Республіки» і «Луганські народної республіки" несуть відповідальність за порушення прав людини, вчинені на територіях, що перебувають під їх контролем. Кроки, зроблені «Донецькою народною республікою» і «Луганською народною республікою", щоб створити свою власну "законодавчу" базу і систему "правосуддя" ("поліція", "прокуратура" і "суди") суперечать Конституції України і міжнародному праву, і ставлять під загрозу Мінські угоди.

10.      З часу так званих «виборів» 2 листопада, що проводилися «Донецькою народною республікою» і «Луганською народною республікою" всупереч положенням Мінських угод та Конституції України, жителі територій, контрольованих збройними групами, продовжують ставати все більш ізольованими від решти України, з у зв'язку із подальшими рішеннями уряду України тимчасово перемістити всі державні установи і організації, з цих територій і припинити фінансування та виплати (у тому числі й соціальні) для установ та фізичних осіб, які перебувають там[6]. 17 квітня, Верховна Рада України визнала ці території "тимчасово окупованими". Становище найуразливіших груп, особливо людей похилого віку, людей із інвалідністю, сімей з дітьми та людей, які перебувають в закладах соціального догляду, залишається вкрай важким; багато з них не мають ніякого джерела доходу або позбавлені доступу до основних соціальних послуг. На початку квітня з'явилися повідомлення про виплату в рублях деяких пенсій і зарплат "Донецькою народною республіки» і «Луганською народною республікою».

11. Система дозволів, введена Тимчасовим порядком 21 січня Службою безпеки України, продовжує суттєво обмежити свободу пересування через лінію зіткнення. Система діяла навіть в розпал бойових дій в лютому, коли багато хто намагався покинути зону конфлікту. Ті, хто намагаються отримати дозвіл стикаються із корупцією і затримками до трьох місяців. Міжнародні та національні організації виступають за перегляд системи видачі дозволів та поки безрезультатно.

12.      Захист і безпека журналістів в зоні конфлікту залишається сумнівною; протягом звітного періоду загинуло кілька журналістів. Збройні групи продовжують обмежувати свободу вираження думок і перешкоджати роботі працівників ЗМІ на території, яку вони контролюють. Уряд України визначив понад 100 ЗМІ (в тому числі телеканалів, інформаційних агентств, газет та Інтернет ресурсів) з Російської Федерації, акредитацію яких при органах державної влади призупинено до закінчення операції із забезпечення безпеки.

13. МПЛУ занепокоєна тим, що зусилля Уряду щодо захисту територіальної цілісності України і відновлення законності і порядку в зоні конфлікту, як і раніше супроводжується постійними повідомленнями про довільні і таємні затримання і насильницькі зникнення людей, підозрюваних у сепаратизмі або тероризмі. МПЛУ продовжував отримувати повідомлення про жорстоке поводження і тортури людей, затриманих українськими збройними силами і правоохоронними органами. Місія також стурбована тим, що розслідування повідомлень про грубі порушення прав людини з боку українських збройних сил та правоохоронних органів досі не проводилося.

14.      Більше 1,2 мільйона осіб переміщених всередині країни з початку конфлікту страждають від ускладненого доступу до охорони здоров’я, житла та працевлаштування. Розповсюдження зброї, відсутність можливостей для працевлаштування, обмежений доступ до медичної допомоги, соціально-психологічних послуг для демобілізованих солдат, а також глибоке занепокоєння, що режим припинення вогню може не дотримуватися, має серйозний вплив на населення та перспективи примирення. Подальше погіршення загальноекономічної та фінансової ситуації впливає на все населення України.

15.      3 березня Президент утворив Конституційну комісію з метою напрацювання змін до Конституції України на підставі широких публічних обговорень. Три робочі групи почали свою роботу в квітні для напрацювання загальних пропозицій щодо функціонування держави та її органів, децентралізації, самоврядування, фундаментальних свобод та прав людини. 26 квітня були прийняті зміни, внесені до законодавства про судоустрій, в тому числі, про посилення ролі Верховного Суду як гаранта єдності судочинства.

16.      15 травня Президент України підписав пакет з чотирьох законів, які засуджують комуністичний та нацистський режими, як «злочинні відповідно до закону», забороняють їх пропаганду та публічний показ їхньої символіки. Законами передбачена заміна назв міст, вулиць, площ та інших місць, натхнених комуністичним  минулим, а також публічне визнання всіх «учасників боротьби за незалежність України в ХХ столітті». ММПЛУ відзначає існування серйозного ризику, що деякі положення пакету можуть обмежити свободу вираження думок та поглибити поділ суспільства.

17.      Незважаючи на багато викликів, з якими стикається Уряд України, певний прогрес був досягнений в реформуванні, зокрема дерегуляції бізнесу, державних закупівель, освіти та боротьби з корупцією. 18 травня було утворене Національне антикорупційне бюро з метою проведення обов’язкового електронного декларування доходів та витрат усіх державних службовців. 16 квітня Президент призначив Директора Національного антикорупційного бюро, органа, який буде розслідувати злочини, скоєні вищими посадовими особами держави, включаючи суддів та прокурорів.

18.      Ситуація в Автономній Республіці Крим, статус якої визначено Резолюцією Генеральної Асамблеї ООН 68/262, продовжує характеризуватися порушеннями прав людини, які коїть де факто влада, застосовуючи законодавство Російської Федерації. ММПЛУ отримала інформацію про жорстоке поводження та катування колишнього активіста Майдана «правоохоронцями» Криму або їх мовчазній згоді. Продовжуються утиски та арешти кримських татар та інших «прихильників єдності» України. «Суд» постановив виправні роботи трьом кримським активістам після того, як вони розгорнули прапор із надписом «Крим – це Україна» під час узгодженого мітингу, присвяченого річниці з дня народження українського поета Тараса Шевченка.

19.      Контроль над засобами масової інформації в Криму було посилено. Щонайменше сім засобів масової інформації на кримськотатарській мові, включаючи телевізійну станцію та газету, які користувалися найбільшою популярністю серед кримськотатарської спільноти, припинили своє існування через відмову в перереєстрації за законодавством Російської Федерації. Свобода віросповідання була поставлена під загрозу обмеженнями, що викликані вимогою про перереєстрацію. На даний момент всього 51 релігійна община отримала правовий статус за законодавством Російської Федерації, у порівнянні з більше, ніж 1 400 за законодавством України до «референдуму» в березні 2014 року. Положення деяких вразливих груп, як, наприклад, людей з наркотичною залежністю, є критичним. Приблизно 800 з них на даний момент позбавлені життєво необхідної замісної підтримувальної терапії і до 30 з них померли з березня 2014 року. Лікування, що надається, є неналежним і включає в себе просту детоксикацію і часом подальшу реабілітацію.

 

 

 

 

 

Неофіційний переклад

 

Стійкі і серйозні порушення прав людини, незважаючи на відносне затишшя на сході України – Зейд

 

ЖЕНЕВА (1 червня 2015 року) – Нова доповідь, представлена сьогодні Управлінням ООН з прав людини, містить детальний опис серйозних порушень і зловживань правами людини, що продовжуються на сході України, включаючи артилерійські обстріли, страти, довільні та незаконні затримання, катування, жорстоке поводження, торгівлю людьми, відсутність справедливості і відповідальності, а також брак можливостей для реалізації економічних і соціальних прав, що має серйозний вплив на п’ять мільйонів людей, які проживають на територіях охоплених конфліктом.

Десята доповідь Моніторингової місії ООН з прав людини, яка охоплює період з 16 лютого по 15 травня 2015 року, констатує помітне зменшення невибіркових обстрілів після прийняття Комплексу заходів щодо виконання Мінських угод 12 лютого 2015 року. Однак, обстріли не припинилися, як не припинилися і бойові зіткнення між збройними силами України та збройними групами, що призводить до того, що мирні жителі продовжують жити у страху. Жертви серед мирного населення, спричинені мінами та нерозірваними боєприпасами залишаються значними.

«В той час, як деякі райони в зоні конфлікту, наприклад, в Луганську, залишалися спокійними, інші стали місцем ескалації бойових дій, починаючи з 11 квітня. Околиці донецького аеропорту та спірного села Широкине (Донецька область) лишаються основними гарячими точками з активним застосуванням важкого озброєння. Продовжують поступати повідомлення про поставки новітнього сучасного озброєння та бойовиків з Російської Федерації» ‑ зазначено в доповіді.

У період з середини квітня 2014 по 25 травня 2015 року були задокументовані вбивства принаймні 6 417* осіб, включаючи принаймні 626 жінок та дівчат, та поранення 15 962* осіб в зоні конфлікту на сході України. Це консервативна оцінка, а реальна кількість може бути істотно вищою.

«Продовжують надходити повідомлення про серйозні порушення прав людини, залякування та утиски місцевого населення, які вчиняють збройні групи. Моніторингова місія отримала нові заяви про вбивства, катування та жорстоке поводження, як і випадки незаконного позбавлення волі, примусової праці, мародерства, вимагання викупу та грошей на території підконтрольній збройним групам» ‑ зазначено в доповіді.

«Навіть при зниженні рівня бойових дій, вбивства та поранення мирних жителів продовжуються», застеріг Верховний комісар Зейд. «Ми задокументували тривожні повідомлення про позасудові страти збройними групами та досліджуємо схожі заяви щодо збройних сил України. Ми маємо також жахливі звіти про катування та жорстоке поводження із затриманими як зі сторони збройних груп, так і правоохоронних органів України».

Вплив конфлікту на економічні та соціальні права мирних жителів продовжує бути колосальним, зазначено в доповіді, «припинення доступу до базових послуг є небезпечним для життя та може мати пожиттєвий вплив на велику частку населення, перешкоджаючи пост-конфліктному відновленню суспільства.» Важка економічна ситуація також призвела до тривожного підвищеного ризику торгівлі людьми.

Жителі підконтрольних збройним групам територій продовжують залишатися все більш ізольованими від решти території України та страждають від браку захисту за відсутності правопорядку. Положення найбільш вразливих, зокрема, літніх людей, осіб з інвалідністю, сімей з дітьми та інституціоналізованих осіб, є особливо важкою; багато з них не мають джерел доходів або позбавлені доступу до базових соціальних послуг. Система дозволів введена владою України продовжує суттєво обмежувати свободу пересування через лінію зіткнення, ставлячи під загрозу життя людей. Особи, які хочуть отримати перепустку, можуть стикнутися із проявами корупції та тривалими затримками.

У доповіді також підкреслюється відсутність правосуддя та відповідальності за злочини, що були скоєні під час протестів на Майдані більше, ніж рік тому, під час яких, принаймні 117 людей загинули і понад 2 295 отримали поранення. Точно так само ніхто ще не був притягнутий до відповідальності у зв'язку з насильством 2 травня 2014 року в Одесі.

Ситуація в Автономній Республіці Крим** залишається тривожною, і такою, що характеризується порушеннями прав людини, скоєними де-факто владою, яка застосовує законодавство Російської Федерації. У доповіді наголошується, що арешти, жорстоке поводження, катування і залякування продовжують здійснюватися проти політичних опонентів, в першу чергу щодо кримськотатарської громади, з відома або участі «правоохоронців» або афілійованих груп. Процесуальні гарантії для затриманих майже повністю відсутні. Здійснення права на свободу вираження думок, зібрань і віросповідання обмежується в основному групами або окремими особами, лояльними до де-факто влади. Адміністративні заходи, у тому числі вимоги щодо реєстрації, використовуються як механізми та інструменти контролю за запобігання поширенню інакомислення.

«Мільйони простих жінок, чоловіків і дітей в Україні зазнають величезних труднощів, насильства і живуть в страху вже більше року», ‑ сказав Верховний комісар. «Занадто багато з них втратили будинки та засоби до існування, а їхнє життя ламається без жодних ознак правосуддя, відповідальності, компенсації або відшкодування.»

«Я закликаю всі сторони, що беруть участь у бойових діях, шукати порозуміння, через стійкий діалог, з метою повної імплементації Комплексу заходів для припинення бойових дій, та для вжиття необхідних заходів для розслідування всіх порушень прав людини та міжнародного гуманітарного права, незважаючи на особу порушників», ‑ заявив Верховний комісар.

 

* Числа, позначені зірочкою були оновлені за період, не охоплений доповіддю. Кількість жертв вираховується УВКПЛ та ВОЗ.

** Статус Автономної Республіки Крим визначено резолюцією Генеральної Асамблеї ООН 68/262.

Щоб прочитати повний текст доповіді, будь ласка, перейдіть: http://www.ohchr.org/EN/Countries/ENACARegion/Pages/UAReports.aspx

 



[1] ММПЛУ була розміщена в Україні 14 березня 2014 року для моніторингу ситуації із правами людини в Україні, представлення звітів та внесення рекомендацій відповідним органам влади в Україні щодо вирішення проблем в сфері прав людини. Більш детально мандат місії описаний в параграфах 7-8 доповіді УВКПЛ щодо ситуаціях із правами людини в Україні від 19 вересня 2014 року (A/HRC/27/75).

[2] Більше інформації про ці події можна знайти в параграфах 3-6 та 9-10 вищезгаданого звіту. 

[3] Надалі згадується «Донецька народна республіка».

[4] Надалі згадується «Луганська народна республіка».

[5] Такі як Авдіївка, Докучаєвськ, Донецьк, Горлівка, Гранітне, Красногорівка, Кримське, Луганське, Оленівка, Опитне, Піски, Попасна, Щастя, Широкине, Слов'яносербськ, Спартак, Станично Луганське, Світлодарськ, Веселе, Водяне, Волноваха, Ясинувата та Золоте.

[6] Більш детальний опис міститься у 12 параграфі восьмого звіту МММПЛУ.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux